Jestes tutaj:   Strona g┼é├│wna arrow Wiadomo┼Ťci archeologiczne arrow Znaleziono zaginione wielkopolskie miasto
Nowo┼Ťci wydawnicze

Je┼Ťli podobaj─ů Ci si─Ö PRADZIEJE.PL i doceniasz to co robimy, wesprzyj nas. Utrzymanie serwera kosztuje dzi┼Ť naprawd─Ö wiele. Liczy si─Ö dla nas ka┼╝da z┼éot├│wka.

Jednorazowo Miesiŕcznie

Przypomnij mi hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Znaleziono zaginione wielkopolskie miasto Drukuj E-mail
PAP  Nauka w Polsce
Sensacyjnego odkrycia dokona┼é zespó┼é archeologów w Wielkopolsce. Wykorzystuj─ůc fotografi─Ö lotnicz─ů, umiej─Ötno┼Ť─ç interpretacji kolorystyki ro┼Ťlin znajduj─ůcych si─Ö na powierzchni stanowiska, a tak┼╝e metody geofizyczne, 2 kilometry od centrum Szamotu┼é badacze odnale┼║li zaginione miasto z czasów ┼Ťredniowiecza – tzw. Stare Szamotu┼éy.
Aktualnie zespó┼é naukowców przygotowuje si─Ö do kompleksowych bada┼ä ca┼éej znajduj─ůcej si─Ö pod ziemi─ů osady.

Poszukiwania trwały wiele lat

Szamotu┼éy uzyska┼éy prawa miejskie w 1383 roku, jednak zosta┼éy lokowane w miejscu zupe┼énie nowym. A┼╝ do teraznie umiano zlokalizowa─ç Starych Szamotu┼é – osady targowej, która jest wymieniana w ┼║ród┼éach z XIII wieku. Badania pozwol─ů wyja┼Ťni─ç jej pocz─ůtki, a tak┼╝e zlokalizowa─ç cmentarzysko i ko┼Ťció┼é.

„Na zdj─Öciu lotniczym wykonanym przez prof. W┼éodzimierza R─ůczkowskiego z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu wyra┼║nie wida─ç zarys rynku oraz poszczególne kwarta┼éy zabudowy miejskiej. Archeolodzy ju┼╝ od wielu lat próbowali w okolicach wspó┼éczesnych Szamotu┼é odnale┼║─ç wcze┼Ťniejsz─ů osad─Ö. Z pomoc─ů przysz┼éa niespodziewanie susza, która nawiedzi┼éa Polsk─Ö latem ubieg┼éego roku. Dzi─Öki niej na powierzchni ziemi ┼é─ůki przybra┼éy do┼Ť─ç ró┼╝ne odcienie, reaguj─ůc tak na to, co si─Ö znajduje pod warstw─ů gleby – ukazuj─ůc naszym oczom zarysy cha┼éup i jam” – opowiadaTomasz Herbich, bior─ůcy udzia┼é w badaniach archeolog i geofizyk z Instytutu Archeologii i Etnologii PAN.

„┼Üci┼Ťlejszy obraz tego, co znajduje si─Ö pod ziemi─ů przynios┼éy badania geofizyczne. Zastosowana przez nas metoda magnetyczna wykry┼éa dok┼éadne zarysy cha┼éup i ich zaplecza gospodarcze – paleniska, skupiska popio┼éów i polepy. Kolejna metoda – elektrooporowa – wykaza┼éa istnienie bruków kamiennych” – opisuje odkrycie archeolog.

WIELKOPOLSKA "ATLANTYDA" ODNALEZIONA

Jak podkre┼Ťla Tomasz Herbich Stare Szamotu┼éy swe odkrycie zawdzi─Öczaj─ů przede wszystkim uporowi miejscowego archeologa Ryszarda Pietrzaka. Po wielu latach poszukiwa┼ä zaw─Özi┼é on do niewielkiego obszaru miejsce, gdzie mo┼╝na by┼éo spodziewa─ç si─Ö odkrycia.

Maj─ůc w r─Ökach tak─ů sensacj─Ö, archeolodzy podchodz─ů do zagadnienia bardzo delikatnie. „To absolutnie unikalna sytuacja w skali polskiej archeologii. Chcemy przygotowa─ç staranny projekt badawczy, wykorzystuj─ůcy przede wszystkim metody niedestrukcyjne. Gdy uzyskamy ca┼ékowity obraz tego, co si─Ö znajduje pod ziemi─ů, by─ç mo┼╝e b─Ödziemy bada─ç wybrane obiekty” – t┼éumaczy badacz.

Wojewódzki Konserwator Zabytków w Poznaniu Aleksander Starzy┼äski, który sfinansowa┼é badania geofizyczne, pragnie chronic to miejsce poprzez utworzenie rezerwatu archeologicznego. Czy jednak teren zostanie przebadany szerokop┼éaszczyznowo, czy powstan─ů w tym miejscu rekonstrukcje - te kwestie pozostaj─ů na razie bez odpowiedzi.

KOLEJNE STANOWISKO – KRAJENKA

O przydatno┼Ťci metod niedestrukcyjnych w archeologii mo┼╝e ┼Ťwiadczy─ç kolejne równie ciekawe odkrycie z terenu wielkopolski, z miasteczka Krajenka. Przeprowadzono tam w┼Ťród pozosta┼éo┼Ťci XV-wiecznego zamku badania maj─ůce na celu rekonstrukcj─Ö ca┼éego za┼éo┼╝enia. Wspó┼écze┼Ťnie zachowane jest tylko jedno skrzyd┼éo dawnego zamku przebudowane na ko┼Ťció┼é. „Zastosowana przez nas geofizyka przynios┼éa odkrycie drugiego skrzyd┼éa budowli, muru oraz bramy wjazdowej. Jest to tym cenniejsze odkrycie, ┼╝e nie zachowa┼éa si─Ö ┼╝adna ikonografia, przedstawiaj─ůca wygl─ůd dawnego zamku” – opowiada Tomasz Herbich.

Wyniki bada┼ä geofizycznych w pe┼éni potwierdzi┼éy wykopaliska prowadzone przez Miros┼éaw─Ö Dernog─Ö z Wielkopolskiego Urz─Ödu Ochrony Zabytków w Poznaniu.

PAP – Nauka w Polsce, Adam Lisiecki