W neogotyckiej 艣wi膮tyni w Przemy艣lu konserwatorom uda艂o si臋 ods艂oni膰,
zakonserwowa膰 a nawet zrekonstruowa膰 malowid艂a sprzed prawie 100 lat.
Na spotkaniu "Sztuka Konserwacji 2008"
mo偶na by艂o si臋 przekona膰, 偶e sukcesów polskich konserwatorów jest
wi臋cej. Impreza, która rozpocz臋艂a si臋 w czwartek, potrwa do niedzieli w
Muzeum Techniki w Warszawie.
Budow臋 przemyskiego ko艣cio艂a realizowano od 1912 roku w oparciu o
projekt w艂oskiego architekta, profesora Akademii w Turynie
Mariusza Ceradiniego. Bry艂a oraz wn臋trze ko艣cio艂a przedstawia styl
zwany gotykiem nadwi艣la艅skim (neogotykiem). W latach 1961- 1962
wn臋trze 艣wi膮tyni wzbogaci艂o si臋 o polichromi臋 przedstawiaj膮c膮
sceny z 偶ycia 艢wi臋tej Rodziny, autorstwa artysty malarza, prof. P.
Jakubczyka z Krakowa.
Po niemal stu latach 艣wi膮tynia wymaga艂a generalnego remontu.
"Ko艣ció艂 przemarza艂, by艂 zalewany, zabrudzona polichromia
艂uszczy艂a si臋, odpada艂y tynki, wida膰 by艂o sp臋kania. Ca艂a
konstrukcja wymaga艂a remontu" - mówi艂a na spotkaniu Bo偶ena Boba-
Dyga ze Zwi膮zku Polskich Artystów Plastyków, kierownik prac.
Oprócz zwyk艂ych czynno艣ci ratuj膮cych konstrukcj臋 zadbano o jej
wygl膮d. Konserwatorzy postanowili znale藕膰 pod malowid艂ami z lat 60-
tych pozosta艂o艣ci wcze艣niejszych polichromii, któr膮 znali z
archiwalnych fotografii. D艂ugo poszukiwania nie przynosi艂y efektu.
By艂y ju偶 przymiarki do pomalowania wn臋trza na jeden kolor, gdy
wreszcie natrafiono na fragmenty starej polichromii Ceradiniego.
Dzi臋ki temu odkryciu, oraz wskazówkom ze starych fotografii uda艂o
si臋 nie tylko zakonserwowa膰 niemal stuletnie malowid艂a ale i w
wielu miejscach zrekonstruowa膰. Technika i materia艂y wzorowane
by艂y na tych pierwotnych.
To jedna z relacji o ciekawych wydarzeniach w 艣wiecie zabytków, o
których opowiadali konserwatorzy w czasie dorocznego spotkania
"Sztuka Konserwacji". Mówiono tak偶e m.in. o konserwacji wyrobów ze
srebra dekorowanych bursztynem, konserwacji z艂otych rze藕b z Tell
El Farha w Egipcie, czy o odtwarzaniu technologii z XIX wieku.
PAP - Nauka w Polsce, Adam Lisiecki
|