Jestes tutaj:   Strona główna arrow Wiadomości archeologiczne arrow Odkrycie fortyfikacji z epoki żelaza na Zamku Edynburg w Szkocji

Przypomnij mi hasło
Nie masz konta? Załóż sobie
Odkrycie fortyfikacji z epoki żelaza na Zamku Edynburg w Szkocji Drukuj E-mail
Archeolodzy odkryli na terenie Zamku Edynburg w stolicy Szkocji pozostałości fortyfikacji, pochodzących sprzed ponad 2000 lat - donosi serwis internetowy BBC News.
Odkrycia dokonano podczas prac wykopaliskowych, prowadzonych na terenie zamku w Edynburgu, przed rozpoczęciem budowy nowego centrum dla zwiedzających.

Zespół naukowców wykonał serię odwiertów na terenie zamkowego parkingu i dokonał analizy próbek z warstw znajdujących się wiele metrów poniżej poziomu gruntu.

Jak wyjaśnił Peter Yeoman, szef archeologów Historycznej Szkocji, organizacji do której należy Zamek Edynburg, odkrycie jest niezmiernie ważne, gdyż uzupełnia wiedzę o rozwoju tego miejsca od czasów, gdy plemiona z okresu epoki żelaza założyły tu obronne siedlisko.

Według naukowców teraz wiadomo, że przed zachowaną do dziś bryłą zamku już 2000 lat temu znajdowały się dwie solidne fosy, każda o szerokości 12 metrów i głębokości 6 metrów.

Fosy były przez stulecia wypełniane osadami i innymi odpadami, wśród których naukowcy odkryli wiele fragmentów historycznych pozostałości, jak np. ceramika z XII i XIII wieku.

Poszczególne warstwy osadów z fos zawierają pozostałości z 1600- letniej historii tego miejsca aż do początku XVII wieku, kiedy fasadę zamku przebudowano do obecnego kształtu, niwelując fosy.

Poprzednio prowadzone w pobliżu zamku wykopaliska doprowadziły do odkrycia przez archeologów artefaktów pochodzących z okresu epoki brązu, datowanych na około 900 r. p.n.e.

Zamek w Edynburgu, znajdujący się na skale pochodzenia wulkanicznego, góruje nad centrum miasta i jest jedną z największych atrakcji turystycznych Szkocji. (PAP)