Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Zmar艂 toru艅ski archeolog, prof. Jerzy Olczak

Zmar艂 toru艅ski archeolog, prof. Jerzy Olczak Drukuj E-mail
Prof. Jerzy Olczak, specjalista w dziedzinie historii osadnictwa 艣redniowiecznego, dziejów szk艂a i twórczo艣ci szklarskiej od pradziejów do czasów nowo偶ytnych oraz by艂y dyrektor Instytutu Historii i Archeologii UMK, wychowawca wielu pokole艅 archeologów zmar艂 11 maja - informuje Centrum Promocji i Informacji UMK.
Urodzi艂 si臋 w 1929 roku w Bydgoszczy. W 1955 roku uko艅czy艂 studia z historii kultury materialnej na Uniwersytecie Pozna艅skim i do 1979 roku pracowa艂 na tej Uczelni.

W 1979 roku przeniós艂 si臋 na Uniwersytet Miko艂aja Kopernika w Toruniu, obejmuj膮c stanowisko dyrektora Instytutu Historii i Archeologii oraz kierownictwo Zak艂adu Archeologii Polski.

By艂 twórc膮 i organizatorem Pracowni Dziejów Szk艂a, kierowa艂 tak偶e Zak艂adem Archeologii 艢redniowiecza i Czasów Nowo偶ytnych.

"W latach 50-tych prof. Olczak zapocz膮tkowa艂 w polskiej archeologii studia nad szk艂em wykopaliskowym w oparciu o metody laboratoryjne, g艂ównie fizyko-chemiczne, których rezultatem by艂a praca doktorska (1965)" - informuje Andrzej Roma艅ski z CPiI UMK.

Jak przypomina, profesor zainicjowa艂 równie偶 w Polsce prace badawcze nad 艣redniowiecznym i nowo偶ytnym hutnictwem szk艂a. Opracowa艂 metod臋 poszukiwa艅 zanik艂ych hut szk艂a, dzi臋ki której przebadano jedn膮 trzeci膮 Polski i zinwentaryzowano kilkaset stanowisk hutniczych. Sformu艂owa艂 tez臋 ,偶e szk艂o wytwarzano ju偶 w pocz膮tkach epoki br膮zu. Wspó艂pracowa艂 z o艣rodkami badawczymi Czechos艂owacji, Bu艂garii, Zwi膮zku Radzieckiego, NRD i RFN.

Wypromowa艂 (艂膮cznie na UAM w Poznaniu i UMK) 76 magistrów i 3 doktorów. Opublikowa艂 ponad 160 prac, w tym 12 ksi膮偶ek.

By艂 cz艂onkiem Towarzystwa Naukowego w Toruniu,  Pozna艅skiego Towarzystwa Przyjació艂 Nauk, Komisji Archeologicznej Polskiej Akademii Nauk i Stowarzyszenia Naukowego Archeologów Polskich. Otrzyma艂 wiele nagród i odznacze艅, m.in. Krzy偶 Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, Z艂oty Krzy偶 Zas艂ugi, Z艂ota Odznak臋 Zwi膮zku Nauczycielstwa Polskiego. BSZ