Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Odkrycie fortyfikacji z epoki 偶elaza na Zamku Edynburg w Szkocji

Odkrycie fortyfikacji z epoki 偶elaza na Zamku Edynburg w Szkocji Drukuj E-mail
Archeolodzy odkryli na terenie Zamku Edynburg w stolicy Szkocji pozosta艂o艣ci fortyfikacji, pochodz膮cych sprzed ponad 2000 lat - donosi serwis internetowy BBC News.
Odkrycia dokonano podczas prac wykopaliskowych, prowadzonych na terenie zamku w Edynburgu, przed rozpocz臋ciem budowy nowego centrum dla zwiedzaj膮cych.

Zespó艂 naukowców wykona艂 seri臋 odwiertów na terenie zamkowego parkingu i dokona艂 analizy próbek z warstw znajduj膮cych si臋 wiele metrów poni偶ej poziomu gruntu.

Jak wyja艣ni艂 Peter Yeoman, szef archeologów Historycznej Szkocji, organizacji do której nale偶y Zamek Edynburg, odkrycie jest niezmiernie wa偶ne, gdy偶 uzupe艂nia wiedz臋 o rozwoju tego miejsca od czasów, gdy plemiona z okresu epoki 偶elaza za艂o偶y艂y tu obronne siedlisko.

Wed艂ug naukowców teraz wiadomo, 偶e przed zachowan膮 do dzi艣 bry艂膮 zamku ju偶 2000 lat temu znajdowa艂y si臋 dwie solidne fosy, ka偶da o szeroko艣ci 12 metrów i g艂臋boko艣ci 6 metrów.

Fosy by艂y przez stulecia wype艂niane osadami i innymi odpadami, w艣ród których naukowcy odkryli wiele fragmentów historycznych pozosta艂o艣ci, jak np. ceramika z XII i XIII wieku.

Poszczególne warstwy osadów z fos zawieraj膮 pozosta艂o艣ci z 1600- letniej historii tego miejsca a偶 do pocz膮tku XVII wieku, kiedy fasad臋 zamku przebudowano do obecnego kszta艂tu, niweluj膮c fosy.

Poprzednio prowadzone w pobli偶u zamku wykopaliska doprowadzi艂y do odkrycia przez archeologów artefaktów pochodz膮cych z okresu epoki br膮zu, datowanych na oko艂o 900 r. p.n.e.

Zamek w Edynburgu, znajduj膮cy si臋 na skale pochodzenia wulkanicznego, góruje nad centrum miasta i jest jedn膮 z najwi臋kszych atrakcji turystycznych Szkocji. (PAP)