Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Dekorowane czaszki z neolitu odkryto pod Damaszkiem

Dekorowane czaszki z neolitu odkryto pod Damaszkiem Drukuj E-mail
Pi臋膰 czaszek z glinianymi dekoracjami imituj膮cymi twarze zmar艂ych odnale藕li archeolodzy w trakcie ostatnich prac na syryjskim stanowisku Tell Aswad. Neolityczne zabytki tego typu s膮 ju偶 znane archeologom. Badacze z Tell Aswad podkre艣laj膮 jednak wyj膮tkowo wysok膮 jako艣膰 wykonania "masek" na nowoodkrytych czaszkach.
W trakcie prac wykopaliskowych, trwaj膮cych na stanowisku Tell Aswad, w pobli偶u wsp贸艂czesnej wsi Jaidet al-Khass ok. 35 km od Damaszku, cz艂onkowie francusko-syryjskiej misji archeologicznej odkryli pi臋膰 dekorowanych czaszek ludzkich. Szcz膮tki pochodz膮 z okresu neolitu. Zmarli zostali pogrzebani ok. 9,5–9 tys. lat temu.

"Odnale藕li艣my ludzkie czaszki [...] z wymodelowanymi z gliny twarzami, na kt贸rych r贸偶nymi kolorami zaznaczono indywidualne cechy" – powiedzia艂a Danielle Stordeur, archeolog z fracuskiego Narodowego Centrum Bada艅 Naukowych (CNRF), kieruj膮ca wsp贸ln膮 misj膮 syryjsko-francusk膮. JACK

Pe艂na tre艣膰 artyku艂u znajduje si臋 w Serwisie Naukowym PAP.

bsz http://www.naukapolska.pap.pl