Jestes tutaj:   Strona główna arrow Wiadomości archeologiczne arrow Archeolodzy kończą poszukiwania szczątków wuja Kopernika we Fromborku

Przypomnij mi haso
Nie masz konta? Za sobie
Archeolodzy kończą poszukiwania szczątków wuja Kopernika we Fromborku Drukuj E-mail
"Wrócimy za rok" - zapowiadają archeolodzy, którzy  we wtorek 5 września zakończyli tegoroczne poszukiwania szczątków biskupa Łukasza Watzenrode - wuja Mikołaja Kopernika - prowadzone w archikatedrze we Fromborku (Warmińsko-mazurskie).
Badania porównawcze szczątków obu krewnych mogą dać odpowiedź, czy czaszka odkryta w ubiegłym roku we Fromborku z całą pewnością należy do polskiego astronoma, Mikołaja Kopernika.
Jak mówi Beata Jurkiewicz z Wyższej Szkoły Humanistycznej w Pułtusku, kierująca pracami poszukiwawczymi,naukowcy badający kryptę fromborskiej archikatedry nie natrafili na razie na szczątki biskupa Watzenrode, ale odkryli około 100 trumien innych kanoników warmińskich. Najstarsza odkryta obecnie trumna pochodzi z 1765 roku, a najmłodsza z 1909 roku. Miejsce pochówków jest zniszczone z powodu dużej wilgotności i pleśni.
Łukasz Watzenrode był bratem matki Kopernika. To on po przedwczesnej śmierci ojca Kopernika zajął się edukacją 10-letniego Mikołaja, a potem jego karierą kościelną.

Na początku listopada ubiegłego roku, na sesji naukowej we Fromborku ogłoszono, że czaszka odnaleziona w grobowcu w archikatedrze to najprawdopodobniej fragment szkieletu Kopernika.

Na podstawie odnalezionej przez naukowców czaszki,  specjaliści z Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Komendy Głównej Policji dokonali rekonstrukcji prawdopodobnego wyglądu zmarłego. Komputerowa wizualizacja została porównana z zachowanym portretem astronoma, namalowanym za jego życia.

Antropologowie są przekonani, że odnaleziona czaszka należy do Kopernika, ale przy obecnym zaawansowaniu nauki nie można mówić o stuprocentowej pewności.

Według naukowców, aby mówić o absolutnej pewności, należałoby porównać kody DNA Kopernika i jego krewnego - wuja, biskupa Watzenrode.

Łukasz Watzenrode (1447-1512), biskup warmiński, był dyplomatą, mecenasem sztuki i nauki. ALI