Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Znaleziono zaginione wielkopolskie miasto

Znaleziono zaginione wielkopolskie miasto Drukuj E-mail
PAP  Nauka w Polsce
Sensacyjnego odkrycia dokona艂 zespó艂 archeologów w Wielkopolsce. Wykorzystuj膮c fotografi臋 lotnicz膮, umiej臋tno艣膰 interpretacji kolorystyki ro艣lin znajduj膮cych si臋 na powierzchni stanowiska, a tak偶e metody geofizyczne, 2 kilometry od centrum Szamotu艂 badacze odnale藕li zaginione miasto z czasów 艣redniowiecza – tzw. Stare Szamotu艂y.
Aktualnie zespó艂 naukowców przygotowuje si臋 do kompleksowych bada艅 ca艂ej znajduj膮cej si臋 pod ziemi膮 osady.

Poszukiwania trwa艂y wiele lat

Szamotu艂y uzyska艂y prawa miejskie w 1383 roku, jednak zosta艂y lokowane w miejscu zupe艂nie nowym. A偶 do teraznie umiano zlokalizowa膰 Starych Szamotu艂 – osady targowej, która jest wymieniana w 藕ród艂ach z XIII wieku. Badania pozwol膮 wyja艣ni膰 jej pocz膮tki, a tak偶e zlokalizowa膰 cmentarzysko i ko艣ció艂.

„Na zdj臋ciu lotniczym wykonanym przez prof. W艂odzimierza R膮czkowskiego z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu wyra藕nie wida膰 zarys rynku oraz poszczególne kwarta艂y zabudowy miejskiej. Archeolodzy ju偶 od wielu lat próbowali w okolicach wspó艂czesnych Szamotu艂 odnale藕膰 wcze艣niejsz膮 osad臋. Z pomoc膮 przysz艂a niespodziewanie susza, która nawiedzi艂a Polsk臋 latem ubieg艂ego roku. Dzi臋ki niej na powierzchni ziemi 艂膮ki przybra艂y do艣膰 ró偶ne odcienie, reaguj膮c tak na to, co si臋 znajduje pod warstw膮 gleby – ukazuj膮c naszym oczom zarysy cha艂up i jam” – opowiadaTomasz Herbich, bior膮cy udzia艂 w badaniach archeolog i geofizyk z Instytutu Archeologii i Etnologii PAN.

„艢ci艣lejszy obraz tego, co znajduje si臋 pod ziemi膮 przynios艂y badania geofizyczne. Zastosowana przez nas metoda magnetyczna wykry艂a dok艂adne zarysy cha艂up i ich zaplecza gospodarcze – paleniska, skupiska popio艂ów i polepy. Kolejna metoda – elektrooporowa – wykaza艂a istnienie bruków kamiennych” – opisuje odkrycie archeolog.

WIELKOPOLSKA "ATLANTYDA" ODNALEZIONA

Jak podkre艣la Tomasz Herbich Stare Szamotu艂y swe odkrycie zawdzi臋czaj膮 przede wszystkim uporowi miejscowego archeologa Ryszarda Pietrzaka. Po wielu latach poszukiwa艅 zaw臋zi艂 on do niewielkiego obszaru miejsce, gdzie mo偶na by艂o spodziewa膰 si臋 odkrycia.

Maj膮c w r臋kach tak膮 sensacj臋, archeolodzy podchodz膮 do zagadnienia bardzo delikatnie. „To absolutnie unikalna sytuacja w skali polskiej archeologii. Chcemy przygotowa膰 staranny projekt badawczy, wykorzystuj膮cy przede wszystkim metody niedestrukcyjne. Gdy uzyskamy ca艂kowity obraz tego, co si臋 znajduje pod ziemi膮, by膰 mo偶e b臋dziemy bada膰 wybrane obiekty” – t艂umaczy badacz.

Wojewódzki Konserwator Zabytków w Poznaniu Aleksander Starzy艅ski, który sfinansowa艂 badania geofizyczne, pragnie chronic to miejsce poprzez utworzenie rezerwatu archeologicznego. Czy jednak teren zostanie przebadany szerokop艂aszczyznowo, czy powstan膮 w tym miejscu rekonstrukcje - te kwestie pozostaj膮 na razie bez odpowiedzi.

KOLEJNE STANOWISKO – KRAJENKA

O przydatno艣ci metod niedestrukcyjnych w archeologii mo偶e 艣wiadczy膰 kolejne równie ciekawe odkrycie z terenu wielkopolski, z miasteczka Krajenka. Przeprowadzono tam w艣ród pozosta艂o艣ci XV-wiecznego zamku badania maj膮ce na celu rekonstrukcj臋 ca艂ego za艂o偶enia. Wspó艂cze艣nie zachowane jest tylko jedno skrzyd艂o dawnego zamku przebudowane na ko艣ció艂. „Zastosowana przez nas geofizyka przynios艂a odkrycie drugiego skrzyd艂a budowli, muru oraz bramy wjazdowej. Jest to tym cenniejsze odkrycie, 偶e nie zachowa艂a si臋 偶adna ikonografia, przedstawiaj膮ca wygl膮d dawnego zamku” – opowiada Tomasz Herbich.

Wyniki bada艅 geofizycznych w pe艂ni potwierdzi艂y wykopaliska prowadzone przez Miros艂aw臋 Dernog臋 z Wielkopolskiego Urz臋du Ochrony Zabytków w Poznaniu.

PAP – Nauka w Polsce, Adam Lisiecki