Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Zabytki z czas贸w 艁okietka pod krakowskim rynkiem

Zabytki z czas贸w 艁okietka pod krakowskim rynkiem Drukuj E-mail
Monet臋 i wa偶膮c膮 p贸艂 tony o艂owian膮 bry艂臋 z I po艂owy XIV wieku znale藕li archeolodzy prowadz膮cy wykopaliska na Rynku G艂贸wnym w Krakowie. Na bryle widnieje piecz臋膰 艁okietka i oficjalna waga – 11 cetnar贸w (1 cetnar to oko艂o 50 kilogram贸w). Wykopaliska trwaj膮 od sierpnia ubieg艂ego roku.
„Surowiec pochodzi z kopalni w Olkuszu. Tu, na rynku, na tzw. Wielkiej Wadze, o艂owiana bry艂a zosta艂a zwa偶ona i w takiej formie przygotowana do transportu. Trudno powiedzie膰, dlaczego pozosta艂a na rynku. Przypuszczalnie ukryto j膮 podczas buntu w贸jta Alberta (bunt wzniecony w latach 1311-1312 przez niemiecki patrycjat Krakowa przeciwko 艁okietkowi, na kt贸rego czele stan膮艂 w贸jt Krakowa, Albert - PAP) i dlatego przetrwa艂a do naszych czas贸w” – t艂umaczy kierownik bada艅, dr Cezary Bu艣ko z wroc艂awskiej Pracowni Archeologiczno-Architektonicznej Niegoda.

Naukowiec m贸wi, 偶e podobnym znaleziskiem mog膮 pochwali膰 si臋 w Rosji. Fragmenty o艂owianej bry艂y o wadze ok. 150 kg datowanej na 艣redniowiecze odkryto w Nowogrodzie.

Podczas wykopalisk na rynku archeolodzy znale藕li r贸wnie偶 du偶e ilo艣ci bi偶uterii, m.in. pier艣cionki, okucia pas贸w oraz monety. „Szczeg贸lnie cenny jest denar ze 艣wi臋tym Stanis艂awem wybity przez W艂adys艂awa 艁okietka. W Polsce znaleziono dotychczas 5 egzemplarzy tej monety” – zaznacza badacz.

Monety to jedno z najbardziej poszukiwanych 藕r贸de艂 archeologicznych. Nie tylko 艂adnie prezentuj膮 si臋 w muzealnych kolekcjach, ale s膮 nieocenionym datownikiem. Znalezione w danej warstwie ziemi mog膮 by膰 od niej tylko starsze, a wi臋c je艣li moneta jest np. z 1320 roku, to warstwa jest z 1320 roku lub prawdopodobnie p贸藕niejsza.

DO ODKRYCIA ZOSTA艁 CZWARTY BUDYNEK SUKIENNIC

Atrakcj膮 krakowskich wykopalisk s膮 zachowane zabytki pochodzenia organicznego. Zwykle takie przedmioty nie zachowuj膮 si臋 na stanowiskach archeologicznych. „Odkryli艣my drewno, tkaniny i sk贸ry, w tym buty w 艣wietnym stanie” – m贸wi dr Bu艣ko. Przetrwa艂y setki lat w warstwie zwanej mierzw膮. „To warstwa mocno zbitej pr贸chnicy, gdzie nie dociera艂 tlen. Takie 艣rodowisko zakonserwowa艂o zabytki” – dodaje.

Niezwykle istotnym odkryciem jest ods艂oni臋cie pozosta艂o艣ci trzeciego budynku XIII-wiecznych Sukiennic. „Do tej pory znane by艂y tylko dwa, a wydaje si臋, 偶e pierwotnie (zgodnie z zasad膮 obowi膮zuj膮c膮 w lokacyjnych miastach 艣l膮skich, na wz贸r kt贸rych lokowano Krak贸w) by艂y cztery takie obiekty” – podejrzewa naukowiec.

CZEKAJ膭C NA DECYZJ臉 KONSERWATORA

Dotychczas badacze ods艂onili m.in. dwie wagi, Ma艂膮 i Du偶膮, fundamenty zburzonych w XIX wieku kram贸w kupieckich oraz wczesno艣redniowieczne cmentarzysko, najprawdopodobniej obejmuj膮ce swym zasi臋giem ca艂膮 powierzchni臋 obecnego rynku. Mimo mrozu, badania trwaj膮.

Kierownikowi prac marzy si臋 poszerzenie wykop贸w. „Chcemy przebada膰 jak najwi臋ksza powierzchni臋 odkrytego cmentarzyska, a tak偶e odkryt膮 architektur臋” – m贸wi dr Bu艣ko. Czy wykopaliska zako艅cza si臋 planowo, czyli do marca, czy te偶 swoim zasi臋giem obejm膮 dalsze partie rynku, zadecyduje wojew贸dzki konserwator zabytk贸w. Werdykt ma zapa艣膰 wkr贸tce.

BADANIA INTERDYSCYPLINARNE

W badaniach opr贸cz archeolog贸w bior膮 udzia艂 tak偶e inni specjali艣ci. Przed podj臋ciem wykopalisk wykonano badania georadarowe i elektrooporowe  pozwalaj膮ce na okre艣lenie lokalizacji ukrytych pod ziemi膮 obiekt贸w murowanych. Historycy opracowuj膮 藕r贸d艂a pisane dotycz膮ce rynku, antropolodzy okre艣l膮 wiek, p艂e膰, choroby, a tak偶e diet臋 pochowanych na cmentarzysku os贸b. Zrekonstruowane zostanie przez zoolog贸w, botanik贸w i palinolog贸w tak偶e 艣rodowisko przyrodnicze, w jakim 偶yli dawni mieszka艅cy. „Okre艣lone tak偶e zostanie pochodzenie i rodzaj odkrywanych tkanin, a metalurdzy zidentyfikuj膮 sk艂ad chemiczny zabytk贸w wykonanych z metali nie偶elaznych. Z kolei datowania poszczeg贸lnych warstw u艣ci艣lone zostan膮 w efekcie analiz dendrochronologicznych, za艣 relikt贸w zabudowy murowanej dzi臋ki metodzie termoluminescencji oraz radiow臋glowej – uzupe艂nia doktor.

SKANSEN POD RYNKIEM

Jaki b臋dzie dalszy los zabytk贸w i ods艂oni臋tych za艂o偶e艅? To, co wydobyto podczas prac archeologicznych, zostanie przekazane do Muzeum Historycznego w Krakowie. „Lecz, co stanie si臋 z zabytkami nieruchomymi, na razie nie wiadomo” – m贸wi dr Bu艣ko. Albo teren zostanie zasypany, albo powstanie tu rezerwat archeologiczny. „Marzy mi si臋 uk艂ad korytarzy i zabudowa艅 znajduj膮cych si臋 pod Rynkiem G艂贸wnym, dost臋pny dla zwiedzaj膮cych” – podsumowuje badacz.

PAP - Nauka w Polsce, Adam Lisiecki