Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow XVI-wieczna toaleta wiele m贸wi o historii miasta

XVI-wieczna toaleta wiele m贸wi o historii miasta Drukuj E-mail
Archeolodzy prowadz膮cy wykopaliska w Brzegu (opolskie) odkryli na podw贸rzu jednej z kamienic XVI-wieczn膮 latryn臋. Podczas bada艅 naukowcy znale藕li m.in. bogato zdobiony dwur臋czny kufel z herbem ksi膮偶膮t legnicko-brzeskich, a tak偶e wiele innych naczy艅 z ceramiki.
Zdaniem badaczy, "toaletowe" 艣rodowisko jest doskona艂e dla zachowania okaz贸w. "Mo偶na por贸wna膰 je z torfowiskiem. Nie ma dost臋pu powietrza, wszystko si臋  艣wietnie zachowuje; nawet sk贸ra i drewno s膮 w idealnej postaci" - wyja艣nia prowadz膮cy badania archeolog, Pawe艂 Kraus.
Dla archeologa najciekawsze s膮 dwie rzeczy: studnie i latryny. Historyczne toalety cz臋sto wykorzystywane by艂y bowiem jako 艣mietniki, Wyrzucano tam rzeczy, kt贸re dzi艣 wiele m贸wi膮 o minionych latach" - m贸wi Andrzej Peszko z wydzia艂u promocji brzeskiego Urz臋du Miasta, z wykszta艂cenia i zami艂owania historyk.

Najbardziej interesuj膮cym znaleziskiem w brzeskiej "wyg贸dce" jest XVI-wieczny, bogato zdobiony, p贸艂toralitrowy kufel. "Nosi herb ksi膮偶膮t legnicko-brzeskich. Jego obecno艣膰 w latrynie nie oznacza, 偶e kt贸ry艣 z ksi膮偶膮t popija艂 tam z niego piwo. Kufel jest uszkodzony, nie ma jednego ucha, wi臋c najprawdopodobniej by艂 wykorzystywany jako nocnik" - ocenia Peszko.

W miejscu XVI-wiecznej toalety znaleziono te偶 wiele innych naczy艅 z ceramiki. "Ka偶da z tych rzeczy jest w jaki艣 spos贸b uszkodzona. Najprawdopodobniej, po tym jak si臋 zu偶y艂y, zacz臋to je wykorzystywa膰 w innym ni偶 pierwotny celu" - dodaje.

Badania w Brzegu prowadzone s膮 w zwi膮zku z planowanym w tym mie艣cie utworzeniem parku kulturowego. Na terenie brzeskiego Starego Miasta ods艂aniane i odnawiane s膮 ciekawe fragmenty zabudowy, tworz膮ce 艣redniowieczn膮 zabudow臋 mieszcza艅sk膮.

"Mamy tu ju偶 ods艂oni臋t膮 jedn膮 z nielicznych w Polsce elewacj臋 gotyckich sukiennic. Na stworzenie parku chcemy pozyska膰 pieni膮dze z funduszy unijnych" - zapowiada Peszko.

Wed艂ug wst臋pnych ustale艅, odnaleziony przez archeolog贸w przybytek by艂 zbudowany na podw贸rzu "mieszcza艅skiego pa艂acu", kamienicy, w kt贸rej mieszka艂 bogaty obywatel 艣redniowiecznego Brzegu.

Obok wyeksploatowanej przez archeolog贸w wyg贸dki znajduj膮 si臋 dwie kolejne. Naukowcy spodziewaj膮 si臋 nast臋pnych odkry膰. "W Brzegu, gdziekolwiek w obszarze mur贸w miejskich zacz膮膰 kopa膰, na pewno trafi si臋 na co艣 ciekawego" - podsumowuje Kraus.

Najciekawsze przedmioty odnalezione podczas bada艅, po opracowaniu i skatalogowaniu, najprawdopodobniej trafi膮 do Muzeum Piast贸w 艢l膮skich w brzeskim zamku. JSZ