Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow W Meksyku odkryto azteckie przedmioty ofiarne dla boga deszczu

W Meksyku odkryto azteckie przedmioty ofiarne dla boga deszczu Drukuj E-mail
Warszawa (PAP) - Archeolodzy odkryli w po艂udniowym Meksyku, w jeziorze powsta艂ym w kraterze wygas艂ego wulkanu, drewniane ber艂a w kszta艂cie piorunów z艂o偶one w ofierze Tlalocowi, azteckiemu bogu deszczu i b艂yskawic - donosi serwis internetowy YahooNews.
Ber艂a zosta艂y odnalezione, wraz z pojemnikami na kadzid艂a i no偶ami z obsydianu, w trakcie podwodnych prac archeologicznych, prowadzonych w bli藕niaczych jeziorach S艂o艅ca i Ksi臋偶yca w kraterach wygas艂ego wulkanu Nevado de Toluca o wysoko艣ci 4690 metrów n.p.m.

Eksperci b臋d膮 przeprowadza膰 jeszcze testy dla okre艣lenia wieku znaleziska, ale odkryte przedmioty odpowiadaj膮 opisom azteckiego kultu Tlaloca, sporz膮dzonym przez hiszpa艅skich konkwistadorów po podboju kraju Azteków w 1521 roku.

Ber艂a w kszta艂cie piorunów u偶ywane by艂y przez azteckich kap艂anów w trakcie rytua艂ów zwi膮zanych z kultem Tlaloca.

Prace badawcze s膮 prowadzone przez Narodowy Instytut Antropologii i Historii Meksyku. Jak wyja艣ni艂 Stanis艂aw Iwaniszewski, profesor archeologii w tym Instytucie, aztecka ikonografia 艣ci艣le wi膮偶e Tlaloca z piorunami i b艂yskawicami.

Ber艂a w kszta艂cie b艂yskawic wrzucane by艂y do jeziora, by sprowadzi膰 deszczowe burze, a kadzid艂a palone w trakcie ceremonii mia艂y formowa膰 symboliczne chmury. W trakcie obrz臋du kap艂ani ranili si臋 ostrymi kolcami kaktusa, aby krew doda艂a mocy rytua艂owi.

Jak poinformowa艂 Luis Alberto Martos, dyrektor bada艅 archeologicznych w Instytucie, w wodach jeziora naukowcy odnale藕li wcze艣niej inne artefakty, wskazuj膮ce na pocz膮tek rytualnego wykorzystania jeziora ju偶 100 lat p.n.e., na d艂ugo przed osiedleniem Azteków na tym terenie w 1325 r. (PAP)