Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Staro偶ytni pasterze byd艂a byli artystami

Staro偶ytni pasterze byd艂a byli artystami Drukuj E-mail
PAP - Nauka w Polsce, Adam Lisiecki
"Twórcy sztuki naskalnej z Dachli byli pasterzami byd艂a. 呕yli tu mniej wi臋cej 8-5 ty艣. lat temu" - mówi prof. Micha艂 Kobusiewicz z Instytutu Archeologii i Etnologii PAN, archeolog badaj膮cy relikty ludzkiego pobytu w oazie Dachla w Egipcie.
Oaza le偶y w 艣rodku egipskiej Pustyni Zachodniej. Znana jest, mi臋dzy innymi, ze znajduj膮cych si臋 tam licznych naskalnych rytów - przedstawie艅 kobiet, 偶yraf, s艂oni. W pradziejach t臋tni艂a 偶yciem; dzi艣 wyschni臋te koryta rzeki (arab. "wadi") - 艣wiadkowie przesz艂o艣ci - s膮 przedmiotem zainteresowania naukowców.
Co wiadomo o autorach staro偶ytnych rytów? Archeolodzy zlokalizowali w okolicy liczne osady z epoki kamienia zak艂adane w pobli偶u wówczas liczniejszych ni偶 dzi艣 藕róde艂 wody. "S膮 to skupienia wyrobów kamiennych i krzemiennych, fragmenty glinianych naczy艅, 偶arna kamienne do rozcierania po偶ywienia ro艣linnego, ko艣ci hodowanych lub upolowanych zwierz膮t. Czasem tak偶e zarysy podstaw prymitywnych konstrukcji mieszkalnych w postaci kr臋gów kamiennych b臋d膮cych podstawami sza艂asów lub namiotów krytych skórami" - opowiada profesor.

Profesor Kobusiewicz, oprócz bada艅 nad osadnictwem w oazie bierze udzia艂 w inwentaryzacji sztuki naskalnej. Jedno z wadi, nazwane przez archeologów Colored Wadi (Malowane Wadi) jest badane w艂a艣nie przez profesora. "Wadi to ma kilkana艣cie kilometrów d艂ugo艣ci. Na jego piaskowcowych zboczach wyst臋puj膮 ryty naskalne, najcz臋艣ciej w grupach, czasem pojedynczo. W ostatnim sezonie kontynuowano dokumentacj臋 rysunkow膮 i fotograficzn膮 oraz kopiowanie na foliach rytów uprzednio znalezionych" - opisuje prowadzone prace archeolog.

"Kontynuuj膮c badania odkryto nowe, nieznane dot膮d skupiska rytów, w tym jeden tzw. panel, czyli du偶膮 p艂aszczyzn臋 pokryt膮 licznymi przedstawieniami postaci ludzkich i zwierz膮t" - dodaje.

Pasterze byd艂a z Dachli swoj膮 sztuk臋 tworzyli w epoce kamienia. "S膮dz膮c z rodzaju przedstawie艅 sztuk臋 t臋 datowa膰 nale偶y na okres m艂odszej epoki kamienia (neolitu) na okres mniej wi臋cej od 8000 do 5000 lat temu" - twierdzi prof. Kobusiewicz. Jak mówi naukowiec jednak "bli偶sze datowanie sztuki naskalnej jest zawsze bardzo trudne. By膰 mo偶e nast膮pi te偶 prze艂om w mo偶liwo艣ciach jej datowania dzi臋ki zaplanowanej wspó艂pracy ze specjalistami z jednego z uniwersytetów australijskich, zajmuj膮cych si臋 t膮 problematyk膮 a pos艂uguj膮cych si臋 fizyko-chemicznymi metodami bada艅".

Badania sztuki naskalnej w oazie Dachla prowadzone s膮 przy wspó艂pracy trzech instytucji: Centrum Archeologii 艢ródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego, Muzeum Archeologicznego w Poznaniu oraz Instytutu Archeologii i Etnologii PAN. W nadchodz膮cym sezonie zim膮 2008 roku nast膮pi kontynuacja dokumentowania skupie艅 rytów odkrytych dotychczas i dalszy ci膮g poszukiwa艅 wzd艂u偶 艣cian wadi.

Wi臋cej wiadomo艣ci o oazie Dachli mo偶na zdoby膰 w pi艣mie Academia, Nr. 1(9):2007, E. Kuciewicz, E. Jaroni, M. Kobusiewicz, "Kod petroglifów". Academi臋 mo偶na otrzyma膰 w biurach Komitetu Bada艅 Naukowych w Warszawie, ul. Wspólna 3.

PAP - Nauka w Polsce, Adam Lisiecki