Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Ruiny osad sprzed 4500 lat odkryto w Chinach

Ruiny osad sprzed 4500 lat odkryto w Chinach Drukuj E-mail
W regionie Shaanxi, znanym ze swoich archeologicznych skarb贸w sprzed 2000 lat, chi艅scy archeolodzy odkryli ruiny 29 przysi贸艂k贸w i osad pochodz膮cych sprzed 4500 lat – donosi serwis internetowy Xinhuanet.
Staro偶ytne spo艂eczno艣ci zamieszkuj膮ce p贸艂nocn膮 cz臋艣膰 regionu budowa艂y domostwa na wzg贸rzach, tworz膮c osady o powierzchni od 100 tys. do 400 tys. metr贸w kwadratowych.

Zdaniem Wang Weilina, badacza pracuj膮cego dla Instytutu Bada艅 Archeologicznych prowincji Shaanxi, pozosta艂o艣ci osad 艣wiadcz膮 o tym, 偶e ich mieszka艅cy byli biegli w technikach budowlanych, stawiaj膮c domy i otaczaj膮c osady kamiennymi murami.

To odkrycie pomo偶e naukowcom lepiej pozna膰 zwi膮zki mi臋dzy ma艂ymi osadami a otaczaj膮cym je 艣rodowiskiem w okresie m艂odszej epoki kamiennej.

Do zlokalizowania ruin na siedmiu stanowiskach archeolodzy pos艂u偶yli si臋 technologi膮 GPS. Zesp贸艂 badaczy ods艂oni艂 fundamenty 96 domostw w ruinach osady, kt贸ra rozpo艣ciera艂a si臋 na trzech wzg贸rzach, zajmuj膮c powierzchni臋 ok. 300 tys. metr贸w kwadratowych.

Kamienne schody, s艂u偶膮ce mieszka艅com dw贸ch z trzech wzg贸rz, oraz pozosta艂o艣ci o艂tarza ofiarnego dostarczaj膮 naukowcom wiele materia艂u badawczego do analizy styl贸w architektury w prehistorycznym budownictwie.

Archeolodzy odkryli te偶 pozosta艂o艣ci przysi贸艂ka o powierzchni ok. 100 tys. metr贸w kwadratowych, sk艂adaj膮cego si臋 z szereg贸w domostw po艂膮czonych wsp贸ln膮 elewacj膮, po艂o偶onych na zboczu wzg贸rza. Mury wok贸艂 osady zbudowane by艂y z dw贸ch do czterech warstw kamieni, niekt贸re 艣ciany maj膮 400 metr贸w d艂ugo艣ci. JACK