Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Polskie sukcesy nad Nilem

Polskie sukcesy nad Nilem Drukuj E-mail
W ci膮gu ostatniego roku polscy  archeolodzy zanotowali na swoim koncie wiele bardzo interesuj膮cych odkry膰. "Ods艂aniaj膮 one nieznane dot膮d karty dziej贸w staro偶ytnego Egiptu i Sudanu" – podkre艣la  prof. Karol My艣liwiec z Zak艂adu Archeologii 艢r贸dziemnomorskiej PAN.
Nad Nilem dzia艂a kilkana艣cie polskich misji badawczych. Wielu naszych badaczy bierze udzia艂 tak偶e w innych misjach, m.in. w Gizie, Karnaku i Elefantynie. „Ostatni sezon nad Nilem przyni贸s艂 mn贸stwo wspania艂ych niespodzianek” – m贸wi prof. My艣liwiec, kieruj膮cy polsk膮 misj膮 w egipskiej Sakkarze.
Dla wyja艣nienia najwcze艣niejszych dziej贸w Egiptu wielkie znaczenie maj膮 niedawne odkrycia w Tell el-Farcha, dokonane przez archeolog贸w z Uniwersytetu Jagiello艅skiego i Muzeum Archeologicznego w Poznaniu. "Zachowane zabytki rzucaj膮 nowe 艣wiat艂o na pocz膮tki Egiptu. Wskazuj膮, 偶e mamy do czynienia z centrum kultowym o du偶ej randze z okresu jednoczenia si臋 pa艅stwa na prze艂omie III i IV tysi膮clecia p.n.e.” -  wyja艣nia prof. My艣liwiec.

Dzie艂em wspomnianej ekspedycji jest odnalezienie niezwykle cennego znaleziska - dw贸ch p贸艂metrowej wysoko艣ci z艂otych figurek stoj膮cych m臋偶czyzn oraz rytualnych no偶y krzemiennych sprzed 5 tysi臋cy lat.

W艣r贸d  innych wielkich odkry膰 tego roku prof. My艣liwiec wymienia badania w 艣wi膮tyni Hatszepsut w Deir el-Bahari, m.in. odnalezienie tam grobowca wezyra z czas贸w XXV dynastii (VIII-VII w.p.n.e). „Po wykopaliskach w tej 艣wi膮tyni mo偶emy si臋 jeszcze spodziewa膰 w najbli偶szym czasie wielu nowych odkry膰” – dodaje naukowiec.

Polscy archeolodzy wnosz膮 te偶 du偶y wk艂ad w badanie p贸藕niejszych dziej贸w Egiptu, np. okresu ptolemejskiego i rzymskiego. „W tej chwili mo偶emy bez wahania powiedzie膰, 偶e pomieszczenia ods艂oni臋te przez polsk膮 misj臋 w Aleksandrii by艂y cz臋艣ci膮 najstarszej znanej uczelni na 艣wiecie. Wierz臋, 偶e w trakcie dalszych wykopalisk uda si臋 znale藕膰 przedmioty, kt贸re pozwol膮 okre艣li膰 funkcje poszczeg贸lnych sal” – m贸wi.

Archeologicznymi newsami ostatnich miesi臋cy by艂o te偶 odnalezienie przez polskich archeolog贸w 13 z艂otych arabskich monet oraz sztancy do ich produkcji z X wieku w klasztorze w miejscowo艣ci Naqlun w oazie Fajum oraz natrafienie na trzy koptyjskie ksi臋gi w klasztorze Sheikh abd el Gourna ko艂o Luksoru w g贸rnym Egipcie.

9 czerwca  czo艂贸wka polskich archeolog贸w spotka艂a si臋 w Warszawie na sympozjum naukowym „Polacy nad Nilem”.  Przypomniano o wszystkich g艂o艣nych i mniej znanych wykopaliskach, gdzie pracuj膮 Polacy. Nie zapomniano wspomnie膰 o Polakach pracuj膮cych w kilkunastu innych ekipach zagranicznych, m.in. w Sudanie.

„Odkrywane stopniowo w Sudanie budowle sakralne s膮 znakomitym przyk艂adem, jak tradycja poga艅ska 艂膮czy艂a si臋 z chrze艣cija艅sk膮” – zauwa偶a  prof. My艣liwiec.

PAP - Nauka w Polsce, Szymon 艁ucyk