Jestes tutaj:   Strona główna arrow Wiadomości archeologiczne arrow Polscy archeolodzy mają się czym pochwalić

Przypomnij mi haso
Nie masz konta? Za sobie
Polscy archeolodzy mają się czym pochwalić Drukuj E-mail
Zdjęcia z polskich wykopalisk w rejonie śródziemnomorskim, fragmenty wydobytej tam ceramiki i odlewy odkrytych przez Polaków rzeźb oraz publikacje z badań pokazano na Uniwersytecie Warszawskim. Ekspozycję przygotowało Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej.
Wystawę "Profesor Kazimierz Michałowski i polska szkoła archeologii śródziemnomorskiej" zorganizowano w 25. rocznicę śmierci naukowca i w 70 lat od rozpoczęcia przez niego pierwszych wykopalisk w Tell Efdu w Górnym Egipcie.
PONAD 40 MISJI BADAWCZYCH

Michałowski był archeologiem, egiptologiem, historykiem sztuki; erudytą i światowej sławy badaczem. Stworzoną przez niego polską szkołę archeologii śródziemnomorskiej przyjmuje się dziś za wzorcową. Łączy ona wykopaliska i badania z pracami konserwatorskimi.

Jak podkreśla dyrektor Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej, prof. Piotr Bieliński, organizatorzy wystawy chcieli "pokazać, że Michałowski to nie tylko kawałek historii, ale i teraźniejszość, a nawet przyszłość". Założone przez Michałowskiego Centrum prowadzi obecnie ponad 40 misji archeologicznych. Badania realizowane są w Egipcie, Sudanie, Syrii, na Cyprze, w Libanie i Iraku.

DZIEJE BLISKIEGO WSCHODU

Jak podkreśla kurator wystawy, dr Franciszek Pawlicki, działalność Centrum obejmuje cały obszar Bliskiego Wschodu. Jednocześnie wykopaliska te ogarniają bardzo duży fragment historii kultury.

"Mamy przykłady stanowisk z okresu neolitu preceramicznego - z okresu 9. czy 8. tysiąclecia p.n.e. Nieco młodsze pochodzą z Sudanu z Kadero albo Egiptu, z samych początków kształtowania się państwa egipskiego, czyli z czwartego tysiąclecia p.n.e. Inne dotyczą okresu islamskiego, czyli wczesnego średniowiecza" - tłumaczy Pawlicki.

"Na większości stanowisk, na których pracujemy, szczególnie w Egipcie, warstwy kulturowe sięgają z reguły wczesnego średniowiecza. Tam, gdzie kiedyś było antyczne miasto lub osada, później często powstawały arabskie cmentarzyska. One także są przedmiotem prac naszych arabistów. Znajdujemy tam stele grobowe, zespoły ceramik i monet itd." - wylicza kurator wystawy.

ZABYTKOWE CMENTARZYSKO

Pawlicki przypomina ostatnie ważne znalezisko polskich archeologów w miejscowości Tell el-Farkha we Wschodniej Delcie Nilu. W 2006 r. pracujący tam pod auspicjami Centrum Archeologii UW naukowcy, reprezentujący Muzeum Archeologiczne w Poznaniu i Uniwersytet Jagielloński, odkryli cmentarzysko i miejską osadę z początków 4. tysiąclecia p.n.e.

"Odnalezione tam złote figurki i figurki z kła hipopotama rewolucjonizują nasze pojęcie o początkach rozwoju sztuki w Egipcie faraońskim" - podkreśla kurator.

Mówiąc o innych "znanych i spektakularnych" dokonaniach polskich archeologów w rejonie śródziemnomorskim Pawlicki wymienia odkrycie świątyni Totmesa III w Deir El-Bahari i fresków w Faras.

Wystawa w warszawskim Pałacu Kazimierzowskim będzie czynna do 14 grudnia.

PAP - Nauka w Polsce, Anna Zdolińska