Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Polacy odkryli bogato wyposa偶ony, egipski gr贸b sprzed niemal 5 tys. lat

Polacy odkryli bogato wyposa偶ony, egipski gr贸b sprzed niemal 5 tys. lat Drukuj E-mail
PAP - Nauka w Polsce, Anna 艢l膮zak
Bogato wyposa偶ony grób sprzed oko艂o 4,9 tys. lat oraz kolejny browar odkryli polscy archeolodzy w Egipcie, w pó艂nocno-wschodniej delcie Nilu - informuje prof. Krzysztof Cia艂owicz z Uniwersytetu Jagiello艅skiego.

Ju偶 od niemal 10 lat polscy archeolodzy z Muzeum Archeologicznego w Poznaniu, Instytutu Archeologii UJ oraz Centrum Archeologii 艢ródziemnomorskiej UW prowadz膮 wspólnie prace w Tell el-Farcha. Cia艂owicz kieruje tymi badaniami razem z dr Markiem Ch艂odnickim z Poznania.

Na stanowisku, którego nazw臋 t艂umaczy si臋 jako Wzgórze Kurczaka, znajduj膮 si臋 pozosta艂o艣ci osady z czwartego tysi膮clecia p.n.e. - z samych pocz膮tków pa艅stwa faraonów.

"To jedno z najwa偶niejszych stanowisk z pocz膮tku pa艅stwa egipskiego. Ci膮gle nas zaskakuje" - mówi prof. Cia艂owicz. W 2006 r. sensacj膮 by艂o znalezienie na tym stanowisku dwóch mniej wi臋cej pó艂metrowej wielko艣ci z艂otych figurek, przedstawiaj膮cych w艂adc臋 i jego syna, oraz depozytu figurek drewnianych.

W tym roku archeolodzy kontynuowali prace w cz臋艣ci osadniczej i na cmentarzysku Tell el-Farcha. "Natrafili艣my na dalsz膮 cz臋艣膰 depozytu" - informuje prof. Cia艂owicz.

S膮 to kolejne figurki z ko艣ci, pojawi艂y si臋 te偶 ciekawe przedmioty, jak np. kamienna 艂y偶eczka z r臋koje艣ci膮 w kszta艂cie krokodyla. Naukowcy nie maj膮 pewno艣ci, ale podejrzewaj膮, 偶e by艂y to wota sk艂adane bóstwu lub w艂adcy. Zabytki datuje si臋 na sam pocz膮tek pa艅stwa egipskiego, oko艂o 3 tys. lat p.n.e.

Dotychczas w Tell el-Farcha odkryto te偶 najstarsze egipskie centrum browarnicze. W tegorocznym sezonie naukowcy znale藕li tam kolejny browar. "Wygl膮da na to, 偶e produkcja piwa, która rozpocz臋艂a si臋 ok. po艂owy czwartego tysi膮clecia, by艂a tam do艣膰 mocno zaawansowana" - podkre艣la archeolog.

Tell el-Farcha to tak偶e cmentarzysko. Polacy przebadali tam kilkana艣cie tradycyjnie wyposa偶onych grobów. Najciekawszy z nich pochodzi z pocz膮tku drugiej dynastii (oko艂o 2,9 tys. lat p.n.e). By艂 przykryty pot臋偶n膮 nadbudow膮 ceglan膮 i by艂 stosunkowo du偶y - mierzy艂 dziewi臋膰 na prawie osiem metrów.

"Znale藕li艣my w nim ponad 50 naczy艅 glinianych, 30 naczy艅 kamiennych, harpuny miedziane i bi偶uteri臋. To bardzo bogaty grób, jak na pocz膮tki pa艅stwa egipskiego" - opowiada prof. Cia艂owicz.

Profesor sugeruje, 偶e w grobie pochowano kogo艣 nale偶膮cego do ówczesnej elity. "Wnioskuj膮c na podstawie obecno艣ci harpunów, zapewne mia艂 co艣 wspólnego z rybo艂ówstwem, s膮dz膮c po naczyniach - równie偶 handlem. By艂a to osoba, która zajmowa艂a si臋 po trosze wszystkim" - spekuluje badacz.

PAP - Nauka w Polsce, Anna 艢l膮zak