Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Odkryto egipsk膮 osad臋 sprzed 3500 lat

Odkryto egipsk膮 osad臋 sprzed 3500 lat Drukuj E-mail
Archeolodzy odkryli na Pó艂wyspie Synaj pozosta艂o艣ci staro偶ytnej egipskiej osady sprzed oko艂o 3500 lat, która zosta艂a zniszczona najprawdopodobniej przez pot臋偶ny wybuch wulkanu - donosi serwis internetowy National Geographic News.
Zespó艂 egipskich naukowców, pod kierunkiem Mohameda Abdela Maqsouda z Rady Najwy偶szej ds. Staro偶ytno艣ci, odkry艂 na pó艂nocnym wybrze偶u Pó艂wyspu Synaj pozosta艂o艣ci domostw, budowli obronnych i grobowców pokryte warstw膮 popio艂u pochodzenia wulkanicznego i pumeksem.

Znalezisko znajduje si臋 w okolicach miejscowo艣ci El Qantara, gdzie delta Nilu dochodzi do pó艂wyspu, w pobli偶u staro偶ytnej egipskiej fortecy Tharo.

Zdaniem Zahi Hawassa kieruj膮cego Rad膮, lawa i popió艂 pochodz膮 z pot臋偶nej eksplozji wulkanu Santorini na greckiej wyspie o tej samej nazwie (d. Thera).

Odkrycie wydaj膮 si臋 potwierdza膰, wyst臋puj膮ce w staro偶ytnych dokumentach i dzie艂ach sztuki, wzmianki o zniszczeniu przybrze偶nych miast staro偶ytnego Egiptu i Palestyny w okresie XV Dynastii (1650-1550 r. p.n.e.). Przypuszcza si臋, 偶e wybuch ten przyczyni艂 si臋 równie偶 do zag艂ady pot臋偶nej cywilizacji minojskiej na Krecie.

Zdaniem ekspertów popió艂 móg艂 zosta膰 przyniesiony do Egiptu przez silne wiatry, mimo znacznego - oko艂o 1100 km - oddalenia wulkanu Santorini.

Niektórzy naukowcy przypuszczaj膮 te偶, 偶e lawa mog艂a by膰 zepchni臋ta na egipskie wybrze偶e przez gigantyczn膮 fal臋 tsunami, wywo艂an膮 przez erupcj臋 wulkanu.

Na stanowisku archeolodzy odkryli te偶 pozosta艂o艣ci fortu z czterema wie偶ami zbudowanymi z cegie艂, pochodz膮cego z czasów XVIII Dynastii (ok.1570-1345 r. p.n.e.).

Jak wyja艣ni艂 Zahi Hawass, odnaleziona budowla nawi膮zuje kszta艂tem do reliefów, znajduj膮cych si臋 w 艣wi膮tyni Karnak w Luksorze. S艂ynne p艂askorze藕by przedstawiaj膮 elementy egipskiego systemu obronnego na wschodnich granicach, maj膮cego chroni膰 przed inwazj膮 Hyksosów, semickiego ludu nomadów zamieszkuj膮cych Syri臋 i Palestyn臋.

Profesor egiptolog Salima Ikram z Ameryka艅skiego Uniwersytetu w Kairze uznaje to odkrycie za bardzo wa偶ne, gdy偶 liczba stanowisk archeologicznych zwi膮zanych z Hyksosami jest niewielka. JACK