Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Nowy rodzaj zabudowy sprzed ponad 2000 lat odkryty w Peru

Nowy rodzaj zabudowy sprzed ponad 2000 lat odkryty w Peru Drukuj E-mail
W archeologicznym regionie Puntilla w prowincji Nazca w Peru dokonano odkrycia kamiennej konstrukcji budowlanej nowego, nieznanego dot膮d, typu - donosi serwis internetowy "EurekAlert".
Zesp贸艂 badawczy z Uniwersytetu Autonomicznego w Barcelonie, pracuj膮cy pod kierownictwem profesora Pedro V. Castro Martineza z Wydzia艂u Prehistorii, odnale藕li pozosta艂o艣ci zespo艂u unikalnych budynk贸w z pierwszego tysi膮clecia p.n.e., jakich jeszcze nigdzie nie odkryto. Budynki o kamiennych 艣cianach znajduj膮 si臋 w centrum staro偶ytnej osady, na stanowisku El Trigal, na po艂udniowym wybrze偶u Peru.

Prace wykopaliskowe pozwoli艂y ustali膰, 偶e budynki s艂u偶y艂y mieszka艅com osady do wykonywania wsp贸lnie pracy, a nie do cel贸w ceremonii, jak pierwotnie s膮dzili archeolodzy. Stwierdzono obecno艣膰 licznych 艣lad贸w przetw贸rstwa rolniczego i rzemios艂a.

Wydobyte pozosta艂o艣ci wskazuj膮, 偶e w budynkach wykonywano wsp贸lnie rozmaite prace, takie jak wyr贸b narz臋dzi z andezytu i obsydianu, zdobienie ornamentami morskich muszli, prz臋dzenie, tkanie i przetwarzanie 偶ywno艣ci.

Staro偶ytna spo艂eczno艣膰, 偶yj膮ca w La Puntilla, mia艂a dost臋p do d贸br pochodz膮cych z oddalonych teren贸w, o czym 艣wiadcz膮 muszle z gatunku Spondylus znalezione na stanowisku, a wyst臋puj膮ce w naturze na do艣膰 odleg艂ym wybrze偶u obecnego Ekwadoru.

Zesp贸艂 naukowc贸w zamierza okre艣li膰 precyzyjnie, przy u偶yciu datowania metod膮 w臋gla aktywnego, kiedy dok艂adnie w pierwszym tysi膮cleciu p.n.e. zacz臋to u偶ytkowa膰 budynki z El Trigal.

W wyniku prac archeologicznych wydobyte zosta艂y r贸wnie偶 przedmioty u偶ytku domowego, pomagaj膮ce naukowcom oceni膰 dost臋pno艣膰 d贸br wytwarzanych w centrum osady i okre艣li膰, czy w tej spo艂eczno艣ci by艂a grupa dominuj膮ca, kontroluj膮ca produkcj臋.

Naukowcy zamierzaj膮 kontynuowa膰 badania w celu lepszego poznania 偶ycia ludzi z tego regionu, w okresie poprzedzaj膮cym powstanie cywilizacji Nazca i rozw贸j tej kultury, kt贸ry nast膮pi艂 na pocz膮tku I wieku n.e. JACK