Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Naukowcy bliscy rozwi膮zania zagadek pochodzenia i poch贸wku Kolumba

Naukowcy bliscy rozwi膮zania zagadek pochodzenia i poch贸wku Kolumba Drukuj E-mail
Prawie 500 lat po 艣mierci Krzysztofa Kolumba mi臋dzynarodowy zesp贸艂 genetyk贸w pr贸buje znale藕膰 rozwi膮zanie dw贸ch zagadek dotycz膮cych wielkiego odkrywcy - sk膮d pochodzi艂 i gdzie zosta艂 pochowany.
Dyskusje dotycz膮ce pochodzenia oraz miejsca poch贸wku Kolumba trwaj膮 ju偶 od ponad stu lat. Historycy podaj膮 w w膮tpliwo艣膰 fakt, czy Kolumb naprawd臋 - jak podaj膮 encyklopedie - pochodzi艂 z w艂oskiej Genui. Niekt贸rzy twierdz膮, 偶e by艂 hiszpa艅skim 呕ydem, inni sugeruj膮, 偶e raczej Grekiem, Baskiem albo nawet Portugalczykiem.

Taka r贸偶norodno艣膰 teorii spowodowa艂a, 偶e naukowcy zdecydowali si臋 na przeprowadzenie szeroko zakrojonych bada艅 DNA - chc膮 pozyska膰 pr贸bki materia艂u genetycznego od mo偶liwie wielu wsp贸艂czesnych Europejczyk贸w nosz膮cych nazwisko Kolumb.

We W艂oszech wys艂ano ok. 250 list贸w do m臋偶czyzn o nazwisku Colombo z pro艣b膮 o pr贸bk臋 艣liny do analizy.
W Hiszpanii podobne listy otrzyma艂o ok. 150 m臋偶czyzn nosz膮cych to nazwisko.

By膰 mo偶e uda si臋 zako艅czy膰 badania przed majem 2006 r., gdy przypada 500. rocznica 艣mierci Kolumba - m贸wi szefowa zespo艂u, Olga Rickards z rzymskiego uniwersytetu Tor Vergata.

Kontrowersje w艣r贸d naukowc贸w wzbudza tak偶e miejsce poch贸wku 偶eglarza. Uznaje si臋, 偶e szcz膮tki zmar艂ego w maju 1506 roku Kolumba spoczywaj膮 w hiszpa艅skim mie艣cie Sewilla. Do posiadania szcz膮tk贸w odkrywcy przyznaje si臋 tak偶e Republika Dominikany. DWO