Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Na tropie Kopernika

Na tropie Kopernika Drukuj E-mail
Naukowcy z uniwersytetu w Uppsali zaproponowali kolegom z Polski wspólne badania nad manuskryptami Kopernika, które znajduj膮 si臋 w bibliotece ich uczelni - informuje odkrywca domniemanej czaszki Kopernika prof. Jerzy G膮ssowski z Akademii Humanistycznej w Pu艂tusku, koordynator zespo艂u badaj膮cego czaszk臋 astronoma znalezion膮 ponad rok temu w katedrze we Fromborku.
Od tego czasu trwaj膮 badania w celu ustalenia, czy by艂a to czaszka Kopernika.
Poniedzia艂kowy "Dziennik" napisa艂, 偶e w bibliotece uczelni w Uppsali znajduj膮 si臋 manuskrypty Kopernika, na których mog膮 znajdowa膰 si臋 艣lady krwi astronoma.

Jak poinformowa艂 prof. G膮ssowski, strona szwedzka zaproponowa艂a jego zespo艂owi wspólne badania r臋kopisów. Profesor przyzna艂, 偶e rozpocz臋to wst臋pne rozmowy z laboratorium bada艅 genetycznych w Uppsali, "w sprawie ewentualnych bada艅 zmierzaj膮cych do uzyskania kodu genetycznego DNA spod r臋kopi艣miennych zapisków Miko艂aja Kopernika".

Podkre艣li艂 jednak, 偶e polscy specjali艣ci od DNA s膮 bardzo sceptyczni, co do ich wyników.

Z kolei prof. Krzysztof Mikulski z Uniwersytetu Miko艂aja Kopernika w Toruniu, którego zespó艂 prowadzi badania genealogiczne, uwa偶a 偶e nawet je艣li s膮 艣lady krwi na r臋kopisach Kopernika, to równie dobrze móg艂 je pozostawi膰 ktokolwiek.

Doktorantki Mikulskiego od pó艂 roku szukaj膮 krewnych astronoma w linii 偶e艅skiej. "To s膮 bardzo 偶mudne badania metrykalne. Moim uczennicom uda艂o si臋 znale藕膰 dwie ciotki Kopernika 偶yj膮ce w ko艅cu XVIII w." - powiedzia艂 Mikulski.

19 lutego min臋艂a 534 rocznica urodzin Miko艂aja Kopernika. Jego rzekome szcz膮tki odkryto w 2005 r. w archikatedrze we Fromborku (woj. warmi艅sko-mazurskie).

Na podstawie odnalezionej wówczas czaszki specjali艣ci z Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego Komendy G艂ównej Policji dokonali rekonstrukcji prawdopodobnego wygl膮du zmar艂ego. Komputerowa wizualizacja zosta艂a porównana z zachowanym portretem astronoma, namalowanym za jego 偶ycia. Naukowcy uczestnicz膮cy w rekonstrukcji s膮 przekonani, 偶e astronom tak w艂a艣nie wygl膮da艂 i znaleziona czaszka mo偶e by膰 jego.

Jednak ostateczny werdykt zapadnie dopiero po przeprowadzeniu bada艅 DNA. B臋d膮 one mo偶liwe, je艣li zespó艂 Mikulskiego odnajdzie wspó艂czesnych krewnych Kopernika, od których pobierze si臋 materia艂 porównawczy. "Szans臋 na ich odnalezienie oceniam na 70 proc." - powiedzia艂 Mikulski. MIL