Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Mieszkanie sprzed 12 tysi臋cy lat badane w 膯mielowie

Mieszkanie sprzed 12 tysi臋cy lat badane w 膯mielowie Drukuj E-mail
PAP - Nauka w Polsce, Adam Lisiecki
"Prawdopodobnie jest to pozosta艂o艣膰 chaty" - tak archeolodzy okre艣laj膮 jam臋 wydr膮偶on膮 w ziemi przed 12 tys. laty odkryt膮 w 膯mielowie na Sandomierszczy藕nie, na stanowisku Ma艂y Gawroniec. By wyja艣ni膰 w膮tpliwo艣ci si臋gaj膮 po specjalistyczne metody bada艅 fizyko-chemicznych, stratygraficznych oraz z zakresu modelowania komputerowego. Trudno to sobie wyobrazi膰, ale jama by艂a badana przez 3 lata. Cierpliwo艣膰 godna podziwu.

"Postawili艣my na precyzj臋, bo tylko wtedy mo偶na otrzyma膰 odpowiedzi na bardzo szczegó艂owe pytania, tym bardziej dotycz膮ce epoki kamienia. Tu ka偶dy drobny wykop_w_cmielowiefragment krzemienia jest cz臋艣ci膮 wi臋kszej uk艂adanki" - opowiadaj膮 odkrywcy i badacze stanowiska Micha艂 Prze藕dziecki z Instytutu Archeologii UW oraz Witold Migal z Pa艅stwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie.

Badany obiekt jest resztk膮 konstrukcji jak膮 wznie艣li mieszkaj膮cy tu ludzie nale偶膮cy do kr臋gu znanej z malowide艂 naskalnych kultury magdale艅skiej. "Wydr膮偶ona w ziemi jama nie jest tworem naturalnym - 艣wiadcz膮 o tym jej idealnie g艂adkie 艣ciany i dno by膰 mo偶e pierwotnie wy艂o偶one kamiennymi pytami. Ma 艣rednic臋 oko艂o 2 metrów, i g艂臋boko艣膰 60-70 centymetrów" - opisuje jej wygl膮d Katarzyna Py偶ewicz, archeolog z Instytutu Prahistorii Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu

To co wyró偶nia ten obiekt od podobnych na terenie Polski to jego trapezowaty kszta艂t w przekroju. "艢ciany rozszerzaj膮 si臋 ku do艂owi - to jedyny obiekt o takim charakterze na terenie Polski. Do tego w jego 艣cianie znajduje si臋 kolejna tym razem wype艂niona gruzem wapiennym struktura o bli偶ej nieokre艣lonej funkcji" - mówi Py偶ewicz.

Ale to nie wszystkie obiekty odkryte na stanowisku - w odleg艂o艣ci oko艂o 1,5 metra od jamy archeolodzy zauwa偶yli trzy niewielkie zaciemnienia. Po ich zbadaniu uznano, 偶e s膮 to prawdopodobnie 艣lady po s艂upach, które mog艂y podtrzymywa膰 zadaszenie nad g艂ówna jam膮.

Wielkie nadzieje badaczy stanowiska wzbudzaj膮 mo偶liwo艣ci jakich dostarczaj膮 analizy fizyko-chemiczne zastosowane w 膯mielowie. Uzyskane wyniki pozwol膮 odpowiedzie膰 m.in. na pytanie: z czego, w jaki sposób i kiedy obiekt ten zosta艂 wykonany. Pierwsze wyniki uzyskane przez Macieja Krajcarza z Instytutu Geologii UW, wskazuj膮 i偶 艣ciany obiektu wykonane zosta艂y ze specjalnej mieszanki lessu i materia艂ów organicznych. Dzi臋ki temu ca艂a konstrukcja by艂a stabilna i nie przepuszcza艂a wilgoci.

Zrekonstruowane zosta艂y równie偶 przynajmniej dwa poziomy glebowe odpowiadaj膮ce powierzchni gruntu w momencie funkcjonowania obozowiska. "Zauwa偶ono w badaniach liczne pozosta艂o艣ci materia艂ów organicznych. To szczególnie wa偶ne gdy偶 na stanowisku nie znale藕li艣my ani jednego zbytku ko艣cianego. Teraz mo偶emy przypuszcza膰, 偶e takie zabytki tu by艂y, a nie zachowa艂y do naszych czasów zapewne przez wzgl膮d na 艣rodowisko" - mówi Prze藕dziecki.

Korzystanie z takich laboratoryjnych analiz nie jest wprawdzie w archeologii podej艣ciem nowym, niemniej coraz cz臋艣ciej stanowi podstaw臋 wszelkich rekonstrukcji . "To dlatego, 偶e obecnie stawia si臋 zupe艂nie inne, bardziej szczegó艂owe pytania, ni偶 jeszcze kilkana艣cie lat temu. Nast膮pi艂 te偶 rozwój samych metod badawczych" - podkre艣la Prze藕dziecki.

Badania fizyko-chemiczne mog膮 wyja艣ni膰 wiele w膮tpliwo艣ci np. sk膮d dok艂adnie pochodz膮 przynoszone na stanowisko surowce kamienne piaskowce, obsydiany oraz krzemienie. W obecnej chwili podj臋te zosta艂y próby okre艣lenia dok艂adnego wieku obiektu poprzez oznaczenie metod膮 termoluminescencji momentu podgrzania kamieni stanowi膮cych jak si臋 zdaje badaczom obstaw臋 ogniska. Naukowcy maj膮 nadziej臋, 偶e badania fizyko-chemiczne pozwol膮 równie偶 na do艣膰 dok艂adne okre艣lenie wieku stanowiska.

PAP - Nauka w Polsce, Adam Lisiecki