Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Losy neandertalczyka

Losy neandertalczyka Drukuj E-mail
Badania przeprowadzone przez profesora antropologii Erika Trinkausa wskazuj膮, 偶e cz艂owiek neandertalski mia艂 swój udzia艂 genetyczny w ukszta艂towaniu wspó艂czesnego cz艂owieka w Europie – donosi serwis internetowy EurekAlert.
Zwi膮zek neandertalczyka z cz艂owiekiem wspó艂czesnym jest od blisko stulecia przedmiotem sporów antropologów. Naukowcy zastanawiaj膮 si臋 na przyk艂ad, dlaczego neandertalczyk znikn膮艂 z terenów Europy i czy udzia艂 w tym mia艂 cz艂owiek wspó艂czesny.

Inn膮 z w膮tpliwo艣ci jest to, czy cz艂owiek neandertalski móg艂 przyczyni膰 si臋 do pochodzenia wspó艂czesnego cz艂owieka.

Erik Trinkaus - profesor antropologii na Uniwersytecie Waszyngtona w St. Louis w USA – uczyni艂 t臋 kwesti臋, w ostatnich latach intensywnie dyskutowan膮, g艂ównym przedmiotem swoich bada艅. Ich wyniki zosta艂y opublikowane w ostatnim wydaniu "Proceedings of the National Academy of Sciences".

Po przebadaniu szcz膮tków wczesnego wspó艂czesnego cz艂owieka z Europy, pochodz膮cych z Rumunii, Czech i Francji, naukowiec doszed艂 do wniosku, 偶e badane okazy wykazuj膮 obecno艣膰 cech neandertalskich.

Jego zdaniem, po przebadaniu prawid艂owo zdiagnozowanych i datowanych skamienia艂o艣ci wczesnych Europejczyków, mo偶na zaobserwowa膰 w nich sta艂e wyst臋powanie anatomicznych w艂a艣ciwo艣ci obecnych u cz艂owieka neandertalskiego, których brak u wcze艣niejszych ludzi z Afryki.

Jak twierdzi profesor Trinkaus, u przedstawicieli wczesnego cz艂owieka wspó艂czesnego w Europie odzwierciedlone s膮 zarówno dominuj膮ce cechy 艣wiadcz膮ce o pochodzeniu od wczesnego cz艂owieka z Afryki, jak i znaczny stopie艅 domieszki cech tubylczych neandertalczyków.

Wykonane badania, po uwzgl臋dnieniu licznych opracowa艅 naukowych - dotycz膮cych genetyki cz艂owieka – prowadz膮 do wniosku, 偶e neandertalczyk jako gatunek zosta艂 wch艂oni臋ty przez wspó艂czesnych ludzi.

Równie wa偶nym wnioskiem wyp艂ywaj膮cym z bada艅 jest - zdaniem profesora Trinkausa - niewielka ró偶nica zachowa艅 mi臋dzy neandertalczykami a lud藕mi, którzy postrzegali si臋 wzajemnie jako równorz臋dne grupy spo艂eczne. JACK