Jestes tutaj:   Strona g艂贸wna arrow Wiadomo艣ci archeologiczne arrow Bi偶uteri臋 z muszli sprzed 82 tys. lat odkryto w Maroku

Bi偶uteri臋 z muszli sprzed 82 tys. lat odkryto w Maroku Drukuj E-mail
Angielscy archeolodzy odkryli w Maroku koraliki z muszli sprzed 82 tys. lat, które mog膮 by膰 najstarszymi znanymi na 艣wiecie ludzkimi ozdobami - donosi serwis internetowy Oxford Mail.
Zespó艂 naukowców z Francji, Niemiec i Maroka, pracuj膮cy pod kierunkiem angielskich archeologów z Instytutu Archeologii z Uniwersytetu w Oksfordzie, odkry艂 w wapiennej jaskini w Maroku r臋cznie wykonane koraliki z muszelek, których wiek eksperci szacuj膮 na 82 tys. lat.

Odkrycia dokonano w Grocie Go艂臋bi w Taforalt we wschodniej cz臋艣ci kraju.

Zdaniem profesora Nicka Bartona, szefa oksfordzkiego Instytutu Archeologii, znalezisko mo偶e 艣wiadczy膰 o wytwarzaniu przez mieszka艅ców Afryki Pó艂nocnej przedmiotów typowo symbolicznych - jak koraliki - nawet 40 tys. lat wcze艣niej ni偶 w Europie.

Odnalezione koraliki zosta艂y wykonane z muszli gatunku Nassarius, ma艂偶y wyst臋puj膮cych w ciep艂ych morzach i rafach koralowych Azji, Ameryki i na Pacyfiku.

Muszle zosta艂y delikatnie przedziurawione, w sposób umo偶liwiaj膮cy zrobienie z nich naszyjnika, i pokryte czerwon膮 ochr膮. Podobne muszle znajdowano ju偶 na stanowiskach w Algierii, Izraelu i w po艂udniowej Afryce.

Mi臋dzynarodowy zespó艂 naukowców prowadzi w Maroku od pi臋ciu lat wykopaliska w poszukiwaniu pozosta艂o艣ci pierwotnych ludzi w Afryce i 艣ladów ich w臋drówek.

Wyniki pracy zespo艂u zosta艂y opublikowane w czerwcowym wydaniu "Proceedings of the National Academy of Sciences".JACK